Kajsa-Varg.

Direktlänk till inlägg 13 januari 2010

Idag är det Knutmasso.

Av Kajsa Varg - 13 januari 2010 15:45

Då har man varit ute och plåtat lite idag igen,är så dimmigt och mycket rimfrost

på träden är ju bara så vackert ute.

Igår var himmelen alldeles knallblå,var så vackert mot alla de andra färgerna ute.

Idag var guben o jag ner till dotra och Embla,vi fikade och sen kom gubens syster in en sväng också.

Embla tyckte det var så kul att vi kom ner,hon ville sitta i knät och gosa var ju bara så mysigt.

Sen när vi åkte hem så fick vi en jättekram och puss me sa hon så står hon och plutar med munnen.


Idag är det 13:dag Knut och då där jag har vuxit upp så går man Knutgubbe,så idag går alla barnen Knutgubbe,då går de utklädda så ingen känner igen dem sen ska de vara tysta.

De går då runt i gårdarna och plingar på dörrarna och öppnar de så ska man lämna godis frukt eller pengar.

Det kommer tror jag från Vallonerna en gång i tiden när de kom till Österbybruk.

Sen på ett ställesom heter Gimo i Uppland så går de också Knutgubbe.

När jag bodde hemma så gick vi syskon Knutgubbe,sen har mina barn gått men i år så stannar vi hemma.Vi får kika på TV-4 Uppland och se om de visar något från Gimo.

Senare så när man gått i gårdarna (och det gör man så fort det börja skymma)

då visar man upp sig på torget och bästa vuxen och bästa barn får priser,sen när det är slut så bär det av til Folkets hus och då blir det dans för de vuxna.


Här kommer nu lite bilder från gårdagen,när det var sol.

             Lillstugan på tomten som,som faktiskt är gubens o mitt första boende,vi hyrde det av tantens som bodde i huset vi köpt.              Hjördis.    

  Så här bra brukar man inte se 3-g masten,men nu är det mycket frost på den.     

Kvällskort.      

 
 
kerstin

kerstin

13 januari 2010 17:07

Vilka fantastiskt vackra foton...man kan aldrigt titta sig mätt!
Kortet på Hjördis skulle kunna vara Hero, så lika på håll*Ler*...
Gamla tradition som verkar vara rolig att gå knutgubbe, ha en trevlig tjugondagknut!
Kramar och må så gott!
Kerstin o vovarna

http://trekillarsblogg.bloggplatsen,se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kajsa Varg - 7 mars 2012 08:39

Som vanligt så kommer man lite på efterkälken när man inte är inne så ofta,men iallafall så var jag till stallet häromdagen och det var så mysigt. När jag gick ut till hagen för att hämta Ozzy så kom han emot mig på en gång så ut som han väntat på ...

Av Kajsa Varg - 2 mars 2012 15:41


Var med i en utlottning hos Pisan på ett fint halsband som hon gjort,men vad glad jag blev när hon sedan meddelade mig att jag hade vunnit det.När man minst anar det så dyker turen upp. Ska lägga in en bild på det fina halsbandet så fort batteriern...

Av Kajsa Varg - 13 februari 2012 11:27

Ja det blir långt mellan varven,tur att man hittar tillbaka ibland;-) jag har börjat på akupunkturen igen för mina krämpor,lilljäntan är sjuk igen och bidde ju inte bättre så till slut gav jag mig inte så hon fick en dos stark penecillin som hon nu s...

Av Kajsa Varg - 28 januari 2012 16:36

Igår var det på min lott att ta hand om Ozzy,min dotter skulle till Örebro på konsert med sin kompis Ronja och hennes föräldrar. mockat skit,laddat höväskorna och gjort kvällsmat och laddat mat till imorgon.Sen borstat och fixat Ozzy fin ,för att s...

Av Kajsa Varg - 19 januari 2012 16:11

Igår var jag in på bloggen och skrev ett långt inlägg,när jag sedan skulle spara så försvann allt jag hade skrivit co sen var inte sidan tillgänglig. Fasen vad arg jag var,men nu får  vi hoppas att det fungerar idag. Idag har man inte gjort så my...

Presentation


Kajsa-Vargs Blogg.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Klockan.

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Här kan du skriva lite mer privat.


Ovido - Quiz & Flashcards